۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
اوجگیری طلا در دل تنش

معاملات هفته با افزایش دوباره قیمت طلا و نقره به پایان رسید. پیش‌بینی‌ها از تداوم این روند حکایت می‌کنند.

به گزارش صدای بورس، در پایان معاملات جمعه ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور)، قیمت طلا با بیش از ۳۴ دلار افزایش (معادل ۱.۳۳ درصد) از مرز ۲۶۲۱ دلار در هر اونس گذشت. نقره نیز ۴۰ سنت (معادل ۱.۳ درصد)رشد کرد و به بیش از ۳۱ دلار رسید.

قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون (روز دوم ژانویه) بیش از ۵۷۰ دلار (نزدیک به ۲۸ درصد) رشد کرده است. در همین مدت، نقره نیز با بیش از ۳۱.۵ درصد رشد از ۲۳.۷ دلار به ۳۱.۱۷ دلار در هر اونس افزایش قیمت داشته است.

کارشناسان معتقدند، افزایش تقاضا و مصرف طلا از مهمترین عوامل رشد قیمت فلزات گرانبها به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان بر میزان ذخایر طلای خود افزوده‌اند. در حال حاضر، آمریکا با بیش از ۸۱۳۳ تن، بیشترین میزان ذخایر طلای جهان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس اعلام شورای جهانی طلا، در سال گذشته میزان مصرف طلا در جهان به ۳۲۸۲ تن رسید. چین، هند، آمریکا، ترکیه و ایران به ترتیب بزرگترین مصرف‌کنندگان طلا در این سال بودند.

کارشناسان می‌گویند، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و شرق اروپا از دیگر دلایل افزایش تقاضا برای طلا به شمار می‌رود.

در حالی که طلا و نقره روزهای پررونقی را سپری می‌کنند، دیگر کامودیتی‌ها شاهد افت یا رکود بازارشان هستند. بر پایه گزارش‌ها، در پایان معاملات هفته گذشته، قیمت انواع نفت خام با افت روبه‌رو شد. همچنین مس و فولاد نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. وضعیت نامناسب اقتصاد چین (بزرگترین مصرف‌کننده جهان) از دلایل اصلی بی‌ثباتی بازارهای نفت و فلزات پایه به شمار می‌رود.

کد خبر 504196

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • طلا وارد فاز استراحت شد

    طلا وارد فاز استراحت شد

    بازار جهانی کامودیتی‌ها شاهد تغییر مسیر کالاهای مختلف در معاملات امروز بود.

  • طلا خیال نزول ندارد

    طلا خیال نزول ندارد

    معاملات امروز بازارهای کامودیتی تحت تاثیر اخبار مربوط به اقتصادهای بزرگ آغاز شد و قیمت بیشتر کامودیتی‌ها از جمله طلا صعودی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =